Nowa oferta zajęć dla młodzieży zainteresowanej fizyką
Z przyjemnością informujemy o nowej ofercie zajęć dla młodzieży zainteresowanej fizyką. Powstaje Klub Dyskusyjny Fizyków z siedzibą w Instytucie Fizyki Uniwersytetu Śląskiego, przeznaczony dla młodzieży ponadgimnazjalnej, interesującej się wyzwaniami nauk przyrodniczych. Klub będzie prowadzony przez fizyka teoretyka, prof. zw. dr. hab. Marka Zrałka przy współpracy innych uczonych oraz Pracowni Dydaktyki Fizyki.
Zajęcia będą odbywały się w każdy ostatni czwartek miesiąca, od godz. 15.00. W czasie spotkań, po obszernym wprowadzeniu w nowy temat, odbędą się zajęcia warsztatowe i dyskusja. Klub ma charakter nieformalny, jego członkiem może zostać każdy uczeń, który chce skorzystać z okazji uczenia się od najlepszych oraz wiedzieć i rozumieć więcej niż inni.
Wstępem do rozpoczęcia działania Klubu będzie wykład prof. Marka Zrałka,
z cyklu „Z Najlepszymi przez Fizykę” pod tytułem:
„Czas i przestrzeń - od Arystotelesa do skali Plancka”
„Trzeba podejrzewać czas” mówił Einstein zapytany jak doszedł do bardzo rewolucyjnej idei o strukturze czasu i przestrzeni. Jak to się stało, że coś zupełnie naturalnego od czasów starożytnych zmieniło się w nieoczekiwany sposób na początku XX wieku? Wykład (i to co będzie później) jest okazją, aby zapoznać się z poglądami „pospolitymi” jakie na temat struktury czasu i przestrzeni mieli starożytni myśliciele (Arystoteles), przejść do sądów bardziej „oświeconych” (Newton), zapoznać się z poglądami „wtajemniczonych” (Einstein), a także „nadgorliwych” (kwantowa grawitacja). Powszechnie sądzi się, że teorii wtajemniczonych (Teoria względności) nie może zrozumieć przeciętnie wykształcony człowiek i że jest ona teorią dla specjalistów. Chcemy na początku pokazać, że to nieprawda - mogłaby być nauczana na poziomie licealnym. Chcesz się przekonać ? - spróbuj.
Tematy Klubu Dyskusyjnego - warsztaty dla młodych
i ciekawych świata:
„Mikroświat i Wszechświat – odpowiedzi na trudne pytania”
znaczy, że cząstki oddziałują, nośniki oddziaływań,
własności oddziaływań,...).
masa ciężka - masa bezwładna, masa atomów, cząsteczek i
obiektów makroskopowych, czy cząstka Higgsa da
odpowiedź?).
3.1) Dawne wyobrażenia o budowie Wszechświata (Arystoteles,
Ptolemeusz, Kopernik, Kepler, Newton, Herschel, Shapley).
3.2) Kosmologiczny Model Standardowy (Einstein, Friedman,
Lemaître, ucieczka galaktyk – Hubble, Gamow i
nukleosynteza, Penzias i Wilson – promieniowanie reliktowe,
Mather i Smoot - anizotropia promieniowania).
3.3) Obecne problemy teorii Wielkiego Wybuchu (inflacja, ciemna
materia (MACHO, WIMP), ciemna energia (różne koncepcje),
gęstość krytyczna, obecne obserwacje, filozoficzne
implikacje).
3.4) Co wiemy o powstawaniu gwiazd i planet? (reakcje
zachodzące w gwiazdach, powstawanie pierwiastków do
żelaza, czarne dziury, gwiazdy neutronowe, białe karły,
brązowe karły, wybuchy supernowych, powstanie ciężkich
pierwiastków, czy znamy inne planety oprócz Ziemi,….).
3.5) Jak zbudowana jest nasza Ziemia? ( powstanie, narodziny
księżyca, geologiczne podobieństwa między Ziemią a innymi
planetami, trzęsienia ziemi, ….).
4.1) Jak powstało życia? (teoria ewolucji Darwina, testy teorii
ewolucji, inne koncepcje).
4.2) Inżynieria genetyczna (poznanie genomu ludzkiego,
klonowanie, problemy etyczne z tym związane,...).
4.3) Życie pozaziemskie (ile cywilizacji może istnieć w naszej
Galaktyce, równanie Drake’a, próby nawiązania kontaktu?).
5) Czy istnieją granice poznania w nauce?
5.1) Ograniczenia naturalne (istnienie maksymalnej prędkości
przenoszenia oddziaływań ( c = 299793458 m/sek) i
maksymalnego działania (h= 6.626 068 96(33) x 10-34 J sek),
własności oddziaływań silnych – uwięzienia koloru, istnienie
praw zachowania w fizyce (np. prawa zachowania energii,
pędu, momentu pędu, ładunku,..).
5.2) Ograniczenia technologiczne i finansowe (niemożliwości
otrzymywania dowolnie wielkiej energii (akceleratory cząstek o
wielkich energiach), istnienie w praktyce ciał fizycznych o
ogromnej liczbie elementarnych składników (redukcjonizm,
chaos), zbyt duże odległości we Wszechświecie, niemożliwość
sprawdzenia teorii powstania życia na naszej planecie).
6) „PRAWDA” w naukach przyrodniczych
6.1) Metodyka badań w naukach przyrodniczych (obserwacje jako
jedyny sędzia, dowodzenie = testowanie, staranne
obserwacje, obiektywne wyniki, prawo a hipoteza, autorytety
nie rozstrzygają, prawa są zawsze tymczasowe).
6.2) Różnice pomiędzy nauką a pseudonauką (przykłady
popularnych pseudonauk – astrologia, UFO, psychokineza,
jasnowidztwo, radiestezja, wróżby, horoskopy).
6.3) Czy nieznane może być prawdziwe? (omówienie znanych z
literatury popularnej przykładów, jak np. telepatia, CETI, itp..).
7) Opinie o związku nauki i religii
7.1) Opinie o nauce przedstawicieli różnych religii.
7.2) Opinie na temat istnienia Boga wypowiadane przez
naukowców.
ePUAP: | Elektroniczna skrzynka podawcza – ePUAP: (Identyfikator w ePUAP)
IILOMorcinek |