W razie pytań proszę pisać na adres:marek.rumanowski@2lomorcinek.edu.pl
Pierwsze trzy miejsca to dodatkowe oceny z informatyki oraz nagrody
Zapraszamy wszystkich chętnych.
Wczoraj (14. grudnia) po raz ostatni w tym roku kalendarzowym mogliśmy być świadkami potyczek słownych na zasadach debaty oksfordzkiej, organizowanych przez II Liceum Ogólnokształcące
z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Gustawa Morcinka w Rudzie Śląskiej. Na zakończenie tegorocznego turnieju (pierwszego w wersji online) została rozegrana finałowa debata między uczniami klasy 1bn, drużyną „Czterech pancernych bez psa”, przeciwko drużynie „Ścisłych humanistów”, złożonej
z uczniów klas 2a i 2b.
Zwycięsko z tego pojedynku wyszli debiutanci w turnieju. Drużyna, w której skład weszła Julia Jurdziak, Jakub Sroka, Zofia Ptaś oraz Stanisław Kondera, okazała się być czarnym koniem słownych starć i sięgnęła po złoto, wraz z tytułem „Mistrzów Słowa”, zdobywając 328p. do 285p.
Srebrnymi medalistami zostali „Ściśli humaniści”, czyli Mateusz Piszczałka, Sandra Malikowska, Łukasz Borówka i Kinga Kuberek.
Tezą debaty był cytat Seneki Młodszego, informującego, iż „Przeciwności losu uczą mądrości,
a powodzenie ją odbiera.” Broniący tezy, opierali się na bohaterach znanych z historii i świata kultury (od Petroniusza, przez jazzmana Mietka Kosza, aż po poezję Czesława Miłosza), zaś obalający tezę, umiejętnie wykorzystali najnowsze doświadczenia, wynikające z pandemii czy coraz częściej towarzyszącej ludziom depresji.
Warto również zaznaczyć, że serca jurorów oraz widowni podbił swoimi mowami Stanisław Kondera (1bn), który otrzymał zaszczytny tytuł „Najlepszego Mówcy Turnieju”, choć do samego końca sędziowie mieli dylemat, komu tę nagrodę przyznać, ponieważ poziom pozostałych debatantów, był równie wysoki. To, co wspólnie i zgodnie podkreślali eksperci, to fakt, iż o wyborze do zaszczytnego tytułu właśnie Stanisława, zadecydowała zdolność szybkiego i skutecznego ripostowania oraz bardzo rozległa wiedza.
Podsumowując ten turniej, należą się ogromne gratulacje uczniom rudzkiego „Morcinka”, którzy podnieśli rękawicę i stanęli w słowne szranki. Ogromne brawa dla absolwentów za sprawiedliwe sędziowanie, mowy, z których wiele się mogli uczyć wszyscy startujący w turnieju, a także za poświęcony czas i dzielenie się swymi umiejętnościami.
Pani Anna Morajko – Fornal, będąca inicjatorką, jak i marszałkinią tego turnieju, zapytana o wrażenia
i wnioski, stwierdziła, cyt.:
„Morcinek” kolejny raz wykonał krok w przód. Znowu się czegoś nauczyliśmy. W sytuacji trudnej, wypracowaliśmy nowe narzędzia, dzięki któremu coś niezwykłego się zadziało. Można było przecież
w tradycyjny sposób omówić na jednej lekcji słowa Seneki, na innej walory Polski jako kraju, a jeszcze przy innej okazji przybliżyć temat Wieży Spadochronowej. Ale nie u nas! W ten, coraz bardziej ulubiony, czyli debatowy sposób, odbyliśmy międzyoddziałowe wycieczki w czasie i przestrzeni. To, co mnie zachwyca, to zaangażowanie uczniów, którzy tak godnie i pięknie się w tym turnieju zaprezentowali. Bez wahania mogę stwierdzić, że debata finałowa była emocjonująca, a szala zwycięstwa, jak w bitwie o Troję, wahała się raz w jedna, raz w drugą stronę.
Chciałabym przy okazji podsumowań, podziękować tym, którzy przy turnieju pracowali, więc moim kochanym absolwentom, będącym w sztafecie „Morcinkowych” pokoleń debatanckich, Mariuszowi Janusowi(operator czasu), Jakubowi Zającowi i Mateuszowi Synowcowi (moderatorzy nagrań), a także Pawłowi Grzywaczewskiemu (reporterowi turnieju).
Chcę też bardzo podziękować Pani wicedyrektor Marioli Ulejczyk, która za każdym razem do toczących słowny bój drużyn, kierowała słowo pociechy i wskazywała pozytywy wypływające z nauki mówienia. Równie gorąco dziękuję opiekunce naszego „Morcinkowego” Samorządu Uczniowskiego – Pani Aleksandrze Woźnikowskiej – Lepie, która, zauważała za każdym razem ciekawe smaczki dyskusyjnych spotkań.
Tyle osób chciałabym wyróżnić, ale turniej – jak to turniej, ma swoje zasady, z którymi się nie dyskutuje. Cieszę się, że kultury mowy, uczyliśmy się po prostu – mówiąc.
Mam nadzieję, że przez następne lata ten turniej będzie miał kolejne odsłony, nie zważywszy na to, jaka będzie sytuacja na świecie. Cieszę się, że w szkole, do której uczęszczam, w tak ciekawy sposób przekonaliśmy się, że mówienie jest dobrem.
Przypomnę jeszcze …. po raz ostatni, ranking tego turnieju.
RANKING „MORCINKOWEGO” CHARYTATYWNEGO TURNIEJU DEBATOWEGO
I miejsce „Czterej pancerni bez psa” (1bn):297+ 323+5 (mówca w finale)=625p.
II miejsce „Ściśli humaniści” (2a, 2b):284+ 285=569p.
III. miejsce „P(OM)MIDOR (2a, 2d) : 273+271+10 = 554 p.
---------------------------------------------------------------------------------
IV. „ERUDYTKI” (2bn): 269+ 265+10= 544 p.
Od miejsca V. zmniejsza się suma punktów, gdyż drużyny debatowały tylko raz!
V. „LAZAMOTOS” (1cn) 261 p.
VI. „UCZNIOWIE HIPOKRATESA” (2cn) 234 p.
VII.„KAEMTRI”(1bn) 227 p.
VIII.„ALBERT GRUSZKA”(1bn i 1dn) 222 p.
NOMINACJE DO TYTUŁU „NAJLEPSZY MÓWCA TURNIEJU”
Aleksandra Masson (2bn)
Sandra Malikowska (2b)
Stanisław Kondera (1bn)
Jakub Chrzan (2d)
Zofia Ptaś(1bn)
Tytuł „Najlepszego Mówcy Turnieju”, decyzją ekspertów, trafił do Stanisława Kondery.
Nad jakimi problemami zastanawiano się w tym turnieju?
Dziękuję Wam za wiele emocji, sporą dawkę wiedzy, nowe doświadczenie i powody do przemyśleń. Gratuluję wszystkim drużynom! Do zobaczenia z wieloma z Was na następnym turnieju.
Paweł Grzywaczewski
Konkurs ,,Boże Narodzenie-historia i zwyczaje świąteczne" rozstrzygnięty!
Oto zwycięzcy:
Emilia Wesołowska klasa 2b
Karolina Musioł klasa 2c
Mateusz Musiolik klasa 2b
Bardzo dziękujemy za udział i gratulujemy!
Jeszcze nigdy nie napisałem do Ciebie listu, na dodatek takiego, którego sam po części jestem adresatem. Czuję się tak, jak zaznaczyłem w tytule. Ty też? Upływający czas (ok. 2-3 miesięcy) był trudny, jeśli nie najtrudniejszy w życiu. A trochę już żyję („zawiało” grzybem?) No właśnie. Żyję. Listopad to nieustanna konfrontacja z tajemnicą przemijania. W wireckiej parafii ponad trzydzieści pogrzebów… Zewsząd telefony, SMS, maile. Wszystkie miały wspólny mianownik. Nie trzeba być prymusem na lekcjach u Drogich Psorów od Matmy, żeby wiedzieć, że jest nim COVID.
W pewnym momencie przestały mu wystarczać telefony i komunikatory. Zamieszkał w moim domu, i zwyczajem hieny, skupił się na schorowanej mamie. Poznałeś już Żuczku, co znaczy bezsilność? Ktoś Cię na nią przygotował? Na przykład, gdy trzykrotnie wzywasz pogotowie i po trzykroć słyszysz „NIE”. Poza tym słyszysz: „inni mają gorzej”, „nikt się nią tam nie będzie zajmował”, „nie ma miejsca”, „kim pan w ogóle jest”? Zastanawiam się, ilu z nas, Żuczków, nosi w sobie takie nienazwane, niewypowiedziane i niewysłuchane historie. I co to z nami zrobi?
Znajoma Pani Doktor (z czasów mojej pracy w szpitalu) stała się pierwszą iskierką nadziei na adwentowym wieńcu ostatnich dni, który przypominał raczej „czarną dziurę”. Nauczyła mnie osłuchiwać płuca stetoskopem. Taka przyjacielska teleporada. Nie jest łatwo diagnozować u swojej mamy objawy zapalenia płuc. Pomocne w tym jest to, co poloniści nazywają onomatopeją. Świst, szum, otwieranie zardzewiałej furtki oraz ten dźwięk, który do złudzenia przypomina chodzenie w ciężkich butach po zmrożonym śniegu. U swojej mamy.
Nie u pacjentki, której podajesz kod na e-receptę i mówisz: „proszę o siebie dbać i zadzwonić za dwa tygodnie”. Ty musisz dbać. Nie wystarczy zadzwonić. A jesteś, kim jesteś. Nie możesz narażać ludzi. Masz być zawsze w 100% sprawny i wydajny (taa)…
Masz rodzeństwo? Gdyby nie mój brat (i bratowa), musiałbym się zwolnić z pracy, a raczej prac. Wszystkich. Dlatego pamiętaj – bliscy to kolejna iskierka, od której może zapalić się następna świeca. Spróbuj zobaczyć, czy knotek Twoich rodzinnych więzi jeszcze się tli. Możecie być dla siebie ocaleniem. Nawet jeśli teraz, „ten potwór brat” (lub siostra), nie daje Ci „pograć na kompie”.
Dużo o chorych, prawda? Dlatego dziękuję, że i Ty nosisz w sobie płomień, od którego może zapłonąć trzecia świeca. Mam na myśli zorganizowaną w szkole pomoc szpitalowi. Może nie wiesz, ale czasem pacjenci na „oddziałach covidowych” nie mają niczego. NIC… a raczej wszystko im zostaje zabrane. Rodziny „skazane” na kwarantannę. Zostaje szpitalna koszula. Tym bardziej dziękuję – dzięki Tobie choć garstka pacjentów będzie miała się czym umyć, ogolić i zwilżyć spieczone wargi. Tak wiele za tak niewiele…
Czwarta iskra to mój przyjaciel Janek. I jego dzielna żona Ewa. Masz Przyjaciół, prawda? Jaś walczy, dla odmiany, z nowotworem. Po serii bitew cieszy się nadzieją zwycięstwa. Przysłał mi taki oto wiersz adwentowy swojego autorstwa, napisany w gwarze. Dzielę się. Jeśli chcesz – zobacz. Polecam! Inaczej końcówka listu może być niezrozumiała :]
Potrzebowałem tych iskier. Sam nie miałem już siły, by zapalić te cztery świece. Pewnie dlatego bardzo tęskniłem dziś za dobrym słowem (jest czwartek, 10 grudnia). Sięgam zatem po Biblię, szukam czytań mszalnych z dnia:
„Nie lękaj się, przychodzę ci z pomocą. Nie bój się ROBACZKU Jakubie, NIEBORAKU Izraelu!”
To Izajasz. Nie wierzę, że przez przypadek. „Trafiony – zatopiony”, a raczej podbudowany J Przynajmniej już wiesz, skąd wziął się tytuł listu.
Zarówno Janek, jak i pozostałe iskierki, otwierają oczy na NADZIEJĘ – gdy wyjdziesz z „żuczkowej jamki”, zwykle okazuje się, że tuż obok jest jakiś „Ciciaty Anioł”, który chce przysiąść na Twoim ramieniu.
x.m.
P.S.
Mam nadzieję na wiele pięknych spotkań, kiedy „TO” wreszcie się skończy. A gdybyś nie chciał być „zgniłym leniem” i chciał wybrać się na Roraty, poszukaj w sieci. Dziś wszystko dzieje się on-line J
Dziękuję!
Czy wiesz jakie wydarzenia historyczne miały miejsce w grudniu?
- 5 grudnia 1867 roku w Zułowie urodził się Józef Piłsudski
- 7 grudnia 1941 roku Japończycy zaatakowali amerykańską bazę marynarki i lotnictwa Pearl Harbor
- 13 grudnia 1981 roku w Polsce został wprowadzony stan wojenny
- 27 grudnia 1918 roku wybuchło powstanie wielkopolskie
Historia "na żywo"
Pandemia uniemożliwia nam organizowanie wycieczek, podczas których moglibyśmy "na żywo" poznawać historię.
Wobec powyższego, wykorzystajmy możliwości jakie organizują Instytucje zajmujące się badaniem i promocją wiedzy historycznej.
Zapraszamy do słuchania ciekawych audycji promujących historię
IPN odział w Katowicach oraz Radio eM zapraszają !
Finally... it's winter time.Santa Claus is coming to town...and our students are more than willing to greet Him! Look at the sample of their talent and creativity- and enjoy. Merry Christmas everyone!
Kuba Czarnota 1a
Gosia Gabryś 3b
Daria Sierant 2bn
Ola Maciejewska 2bn
Martyna Gorajczyk 1a
Natalia Bieniasz 1a
Zuzia Heder 1a
Ala Klaczek 2cn
Natalia Tompalska 2c
Zuzia Duda 2cn
Emilia Wesołowska 2b
Ola Bromboszcz 2cn
Nina Grzywocz 2b
Aleksandra Woryna, uczennica klasy 2d, zakwalifikowała się do etapu okręgowego XLIV Olimpiady Języka Francuskiego. GRATULUJEMY SUKCESU! Życzymy powodzenia w kolejnych starciach i trzymamy kciuki za dojście do finału!!!
Bravo Ola! Bonne chance!
Już wiadomo, kto zajął III. miejsce w tym historycznym turnieju. Historycznym, bo pierwszym zawieszonym online. Drużyna „P(Om)midora” wygrała z „Erudytkami” (2bn) i tak oto chłopcy z klas 2a i 2d mają już pewność, że kończą turniej z medalem brązowym.
Teza tego starcia do łatwych nie należała i choć pojawiła się już kilka razy na różnych turniejach debatowych, tak i tym razem wywołała ogrom emocji, a także przyczyniła się do dyskusji na temat bardzo istotny. Rozpatrywanie z perspektywy młodzieży w XXI wieku stanowiska harcerzy, którzy we wrześniu 1939 roku podjęli decyzję o obronie Wieży Spadochronowej to zadanie trudne dla każdej strony w tej dyskusji. Przewrotne nazwanie harcerskiej decyzji oraz postawy mitem – wywołało wiele ciekawych „debatowych ognisk zapalnych”.
Wynikiem 271 (281)vs265 to propozycja okazała się skuteczniejsza w mowie. Dodatkowo tytuł „Najlepszego Mówcy Debaty” także trafił do ich drużyny, a wywalczył go, ripostujący liczne argumenty przeciwniczek – Jakub Chrzan. Dyskurs był wyrównany, choć i tym razem eksperci wskazali jeszcze wiele płaszczyzn, które w sztuce oratorskiej można udoskonalać.
Po zapisaniu wszelkich eksperckich wskazówek, rozpoczęło się wielkie odliczanie do środy, kiedy to drużyna „Ścisłych Humanistów” (połączone siły 2a i 2b) stanie w szranki z…. „Czterema Pancernymi bez Psa” (debiutanci z 1 bn!). Z pewnością będzie to pojedynek godny finału. To w środę dowiemy się, kto zajął drugie miejsce, a kto jest zwycięzcą całego turnieju.
Póki co, dziś należy oklaskami pożegnać „Erudytki”, które w trakcie tego turnieju dały wiele przykładów świetnych mów, dobrych ripost, mądrych pytań i ciekawych informacji. Brązowych medalistów już znamy i serdecznie Im gratulujemy, a mistrzowie złoci i srebrni…. jeszcze trochę cierpliwości….. środa już wkrótce.
RANKING NA 7.GRUDNIA 2020 r.
I ………………………
II ……………………..
III. miejsce „P(OM)MIDOR (2a, 2d) : 273+271+10 = 554 p.
---------------------------------------------------------------------------------
IV. „ERUDYTKI” (2bn): 269+ 265+10= 544 p.
V. „LAZAMOTOS” (1cn) 261 p.
VI. „UCZNIOWIE HIPOKRATESA” (2cn) 234 p.
VII.„KAEMTRI”(1bn) 227 p.
VIII.„ALBERT GRUSZKA”(1bn i 1dn) 222 p.
NOMINACJE DO TYTUŁU „NAJLEPSZY MÓWCA TURNIEJU”
Aleksandra Masson (2bn)
Sandra Malikowska (2b)
Stanisław Kondera (1bn)
Jakub Chrzan (2d)
Niech moc (noc?) będzie z Wami!! Pozdrawiam, p. Ania Morajko - Fornal
Serdecznie zapraszam na zajęcia fitness w warunkach domowych w dniu jutrzejszym od godz.18.50 zapraszam do wejścia i o 19.00 startujemy.
Planuję 60min ćwiczeń, nie będzie nic trudnego, obiecuję.
Wystarczy skopiować link: meet.google.com/rds-onnt-vjs do spotkania, zrobić troszeczkę miejsca w pokoju, ubrać wygodny strój, przygotować wodę do picia i troszeczkę chęci.
Serdecznie pozdrawiam i czekam na Was Mariola Mańka-Sgodzaj
Witajcie drodzy maturzyści!
Poniewaz dalej kształcimy się w systemie zdalnym, chcieliśmy zaproponować Wam wspólne przygotowywanie się do majowej matury w systemie online. Co tydzień będziemy umieszczać mały zestaw zadań maturalnych, do którego rozwiązania zachęcamy Was wszystkich. Po tygodniu umieścimy na stronie kolejny zestaw zadań razem z odpowiedziami do zestawu poprzedniego. Poniżej link do pierwszego zestawu.
W naszej szkole odbyła się dziś trzecia już debata w „CHARYTATYWNYM MORCINKOWYM TURNIEJU DEBATOWYM.”
Dzisiejszą dysputę z całą pewnością można nazwać udanym debiutem uczniów klas pierwszych.
Po tym, jak wysłuchali starć drugoklasistów, biorących udział w turnieju, nowicjusze weszli do gry.
Temat, z którym musieli się zmierzyć, dotyczył ujęcia roli Górnego Śląska i jego miejsca w polskiej historii.
Od pierwszych mówców obu drużyn już było wiadomo, że wzięli sobie do serca wskazówki i porady udzielane przez ekspertów po każdym słownym starciu w w./w. turnieju. Bogata linia argumentacyjna, ciekawe pomysły na ujęcie czasu (przy tak trudnym temacie!), a także morze środków perswazyjnych – to tylko niektóre składowe dzisiejszego bardzo udanego spotkania.
Eksperci zgodnie podkreślili wysoki poziom debaty, a także widoczne solidne przygotowanie obu drużyn.
Padło wreszcie ad vocem i to zarówno ze strony propozycji, jak i opozycji. Niedociągnięcia i słabsze strony zostały zauważone po to, by oba zespoły słownego pojedynku mogły nad sobą pracować, gdyż oceniający zgodnie orzekli, iż obie grupy dobrze rokują i mają ogromny potencjał na zaistnienie w debatowym światku.
Do eksperckiego grona dołączyła dziś Kinga Kandziora (nasza debatująca absolwentka) i to ona wraz
z Nikolą Czaplą, Sandrą Powałą i Kamilem Groniem wydali werdykt, który…. wywrócił naszą rankingową tablicę do góry nogami! Tego nikt się nie spodziewał.
Wynikiem 307 punktów łącznych (297 małych punktów turniejowych) drużyna klasy 1bn „Czterej pancerni bez psa” wygrała dzisiaj z „LaZamotos” – dyskutantami z klasy 1 cn, którzy zgromadzili punktów 261.
Imponujący efekt ekipy 1bn podpił dodatkowo Stanisław Kondera, który, zdobywając tytuł Najlepszego Mówcy, dorzucił swoim graczom dziesięć dodatkowych punktów. „Bardzo dziękuję za to wyróżnienie, ale jest ono dla całej drużyny i wszystkim się należy” – powiedział Stanisław Kondera, podsumowując pracę swojej grupy.
Przeciwnicy podziękowali sobie za dyskusję i emocje powolutku zaczęły opadać, ale tylko do środy ta zniżka, gdyż już 2. grudnia ostatnie starcie, które wskaże to, kto i o jakie miejsce zawalczy w półfinale
i finale.
Dziś, pomimo starań opozycji, bezapelacyjnie stwierdzono, że Górny Śląsk wyróżnia się pozytywnie na tle polskiej historii. Niezdecydowanym rozwiano wszelkie wątpliwości. „Pancerni” (pomimo braku psa) wygrali dziś w pięknym stylu!
Dziękuję obu drużynom za piękną debatę, ogrom pracy i dołożenie wszelkich starań, by wyszło właśnie tak, jak mieliśmy okazję zobaczyć i usłyszeć. No a teraz ranking punktowy - stan na 30. listopada.
RANKING DRUŻYNOWY / 30. 11
NOMINACJE DO TYTUŁU „NAJLEPSZY MÓWCA TURNIEJU”
Aleksandra Masson (2bn)
Sandra Malikowska (2b)
Stanisław Kondera (1bn)
Pragnę także przypomnieć, że podana została już teza półfinałowa, a jej termin, po zmianie, ustalony został na 7. grudnia!
Już wkrótce poinformuję Was o zasadach uczestnictwa w półfinale i finale. Dziękuję Wam za zaangażowanie i propagowanie naszego hasła, że mówienie – jest dobrem.
Z debatanckim pozdrowieniem
Anna Morajko - Fornal
„Jakże byłoby pięknie, gdyby każdy z nas mógł wieczorem powiedzieć: dzisiaj zrobiłem gest miłości wobec drugiego”
(Papież Franciszek).
„Uczniowie pacjentom z COVID - 19”
to akcja zainicjowana przez Zespół Szkół nr 3 w Rudzie Śląskiej.
My podjęliśmy wyzwanie i postanowiliśmy kontynuować akcję.
W związku z obecną sytuacją epidemiczną w Polsce, działalność każdego szpitala stanowi olbrzymie wyzwanie. W tym szczególnym czasie, każda – nawet najdrobniejsza pomoc – jest na wagę zdrowia i życia ludzkiego. My – jako społeczność szkolna także możemy wspomóc nasz Miejski Szpital w Rudzie Śląskiej organizując zbiórkę artykułów niezbędnych do jego funkcjonowania. Potrzebne są:
małe wody mineralne 0,5 l.,
jednorazowe kubki do picia,
podkłady higieniczne,
pampersy dla dorosłych rozmiar 3,
oliwki i kremy do pielęgnacji, chusteczki higieniczne,
chusteczki nawilżające,
ręczniki papierowe,
papier toaletowy,
koszulki bawełniane rozmiar L, XL, XXL,
środki czystości (mydła w płynie, żele do czyszczenia toalet, płyny do mycia podłóg).
Artykuły można przynosić do biblioteki szkolnej od poniedziałku do piątku od godz.9.00 do 13.00 lub do sekretariatu. Akcja trwa do 6 grudnia. Nie patrz na innych, czyń, co do Ciebie należy i przyłącz się do akcji.
BĄDŹMY SOLIDARNI !
„Ruda Śląska dba o swoich bohaterów i pamięta o nich.” Czy tak jest? Czy dbałość to cecha, którą przypisać można rudzianom? Czy bohater to ktoś, kto żył koniecznie dawno temu? Dziesiątki ważnych pytań , czyli drugi dzień „Charytatywnego Morcinkowego Turnieju Debat Oksfordzkich”.
Dziś w debatowe szranki stanęły drużyny „Uczniów Hipokratesa” (2cn) oraz „Ściśli Humaniści” (2a i 2b). W skład drużyny propozycji wchodzili: Dawid Doza, Marta Kierzek, Zofia Gut i Julia Gajdzik, zaś pod szyldem „Ścisłych Humanistów” tezę obalali: Mateusz Piszczałka (2b), Sandra Malikowska (2b), Łukasz Borówka (2a) oraz Kinga Kuberek (2a).
Sędziowie (przywitaliśmy w rolę eksperta naszego absolwenta Mateusza Zawiszę) podkreślili dobre przygotowanie obu drużyn, jednak wygrana dzisiejszego starcia była zdecydowanie i mocno po stronie opozycji. Wynik 284: 234 już nie zostawiał złudzeń, co do wygranej, a jednak do puli punktów „Ścisłych Humanistów” wpadła jeszcze dodatkowa dziesiątka za zasługi dla Sandry Malikowskiej, która zdobyła tytuł „Mówczyni debaty” i tym sposobem, opozycja wygrała 294:234!!!
Dzisiejsi zwycięzcy są na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o ranking drużyn! W imieniu wszystkich mogę stwierdzić, że dobrze, iż udało nam się pokonać problemy techniczne (pozdrowienia dla Pani Marszałek!:) i debata przebiegła bez zakłóceń.
Kolejny raz eksperci dali wiele rad dyskutującym i wskazywali strategiczne rozwiązania. Czy dzisiejsza grupa „Ścisłych Humanistów” z nich skorzysta? Będziemy mogli to chyba zobaczyć, gdyż ilość zdobytych punktów raczej na to wskazuje.
Jeszcze na koniec wrócę do drużyny, która dziś przegrała. Została pochwalona za to, że była wzorcowo oznakowana i zauważono u nich wielki postęp umiejętności dyskusyjnych (debiutowali w ubiegłym roku) Zofia Gut, w pięknym stylu żegnając się już na pewno z turniejowym podium, stwierdziła, cyt.
„Moja drużyna wykonała kawał dobrej roboty. Poświęciliśmy się temu zadaniu całym sercem i liczę, że następnym razem pójdzie nam lepiej. Nabierzemy doświadczenia i na kolejnym turnieju możemy zrobić niespodziankę.”
Następna debata już w poniedziałek (30.11).
RANKING DRUŻYNOWY stan na 26.11.2020
NOMINACJE DO TYTUŁU „NAJLEPSZY MÓWCA TURNIEJU”
Aleksandra Masson (2bn)
Sandra Malikowska (2b)
Pozdrawiam! Przyszłym debatantom życzę pracowitego weekendu.
Paweł Grzywaczewski
DEBATA. RUNDA 1.
„ Nie przeniosą nam stolicy do Krakowa”, czyli kilka słów o wyniku pierwszego starcia debatowego na linie naszej szkoły!”
Dzisiaj swoją inaugurację miał „Charytatywny Morcinkowy Turniej Debat Oksfordzkich” Teza dzisiejszego starcia, głosiła, że „To Kraków powinien być stolicą Polski”.
Propozycją była drużyna „P(om)midor” w składzie Dominik Białecki, Romuald Smołka, Jakub Chrzan oraz Karol Jaszczyński. Naprzeciw nich stanęła drużyna „Erudytek” w składzie Aleksandra Masson, Julia Kodyra, Dominika Redlaff i Małgorzata Jarczewska.
Debatanci konstruowali argumenty na różnych płaszczyznach; takich, jak kulturowa, historyczna czy polityczna. Szukali odniesień do przeszłości, jak i trafnie wskazywali dzisiejsze atuty Krakowa. Wszystkie ich zabiegi oratorskie miały na celu przekonanie do obranego punktu widzenia słuszności (bądź nie) tezy.
Eksperci, którymi są doświadczeni wielokrotni laureaci Śląskiego Turnieju Debat -
- absolwenci rudzkiego „Morcinka”, czyli Nikola Czapla, Sandra Powała, Wojtek Ptaś oraz Kamil Groń, w aptekarski sposób przyznając tzw. „małe punkty”, zadecydowali, że wygrała drużyna opozycji. Zwycięstwo określone zostało werdyktem 279 : 273.
Szalę zwycięstwa przechyliła na korzyść „Erudytek” Aleksandra Masson, która została najlepszą mówczynią debaty. Sama o sobie skromnie mówi, że nie spodziewała się tego wyróżnienia, a podczas dzisiejszego sporu nie skupiała się na niczym innym niż na argumentach oponentów i wspomaganiu swoich koleżanek z drużyny.
Wnioskiem podsumowującym dzisiejszy dzień, mogą być słowa Romka Smołki, czyli naszego Przewodniczącego Szkoły, który uważa, że, cyt. „ Sztuka mówienia odgrywa bardzo ważną rolę w życiu i powinna być nauczana w szkołach. Cieszę się, że w szkole, do której uczęszczam, jest możliwość nauki i szlifowania tej umiejętności”
Paweł Grzywaczewski
3,2,1….zaczynamy
Wyjątkowa społeczności rudzkiego „Morcinka” – zaczynamy! Rusza nasza kolejna akcja pomocy.
Tym razem w sieci, ale..owa sieć niech wyławia zarówno talenty, jak i ludzkie odruchy dobra.
Zaprosiłam Was do turnieju debatowego, pod hasłem „… bo mówienie jest dobrem”.
Niech tym razem, przy okazji naszych słownych potyczek, tworzy się łańcuch pomocy, dzięki któremu, przy blasku wigilijnych świec, powiemy sobie w duchu „ Pomogłam”, „Pomogłem”, „Nie zostałem obojętny”.
O szlachetnym wymiarze naszego turnieju, już jutro, dziś dodam tylko, że pomagamy Beacie. Kim jest Beata? Wkrótce wszystko wyjaśnię. Jak będziemy Ją wspierać? Napiszę.
Dziś słowo o turnieju. W szranki stanęło osiem drużyn (dziękuję!), które zostały przeszkolone, wyćwiczone, powiadomione o zasadach debaty online, gdyż ta forma właśnie będzie nam towarzyszyć.
Turniej rusza 24.11., a o wynikach poszczególnych słownych starć, będziemy Was systematycznie informować. Co trzeba wiedzieć?
Ano to, że być może jest trudniej, że być może inaczej, że z pewnością dalej od siebie, ale
w naszej szkole wszystko jest możliwe, nawet dyskusja na linie!!!!! J
Kochani, dziękuję, że jesteście!! Dyrekcja i całe Grono Pedagogiczne - wszyscy jesteśmy
z Was dumni.
Życzymy Wam dobrych dyskusji, wspaniałych doświadczeń i pięknych słownych starć. Oceniać Was będzie Grono Ekspertów, które po aptekarsku ważyć będzie wasze słowa.
Trzymam kciuki, będę miała zaszczyt marszałkować Waszym pojedynkom,
a zatem… zaczynamy. Pamiętajcie – mówienie jest … dobrem.
Ania Morajko - Fornal
Nasza szkoła jest partnerem fundacji British Council i należy do Partnerskiego Programu British Council dla instytucji Addvantage: Member of The British Council Addvantage Partnership Programme, a tym samym posiada prawo rejestrowania kandydatów na egzaminy Cambridge English Language Assessment (FCE, CAE, CPE,etc.). Uczniowie naszej szkoły co roku z sukcesem przystępują do egzaminu FCE.
Uczymy wartości, kultywujemy tradycje, po prostu… pamiętamy.
Szkoła, jak to szkoła, jest po to, by uczyć. W każdej placówce edukacyjnej znajduje się Grono, które chce swych młodych adeptów mądrości, przeprowadzić bezboleśnie i skutecznie przez drogę nauki. Tak jest i u nas – w starym rudzkim liceum, potocznie zwanym „Morcinkiem”.
W kalendarz szkolnych zdarzeń wpisane są jednak takie daty, które zostają zapamiętane szczególnie. Jest ich u nas wiele, bo od tradycyjnych studniówek, rajdów, wycieczek, spotkań opłatkowych, koncertów, przeglądów, zawodów…. aż po udział w wielkich akcjach, mających upamiętniać to, co wyjątkowe.
Ci wszyscy, którzy w swej codzienności, rozmawiają z młodymi ludźmi, wiedzą, że dyskusje na temat patriotyzmu i historii – do łatwych nie należą. Nie należą, bo ani ta nasza historia łatwa, ani czasy spokojne, ani okoliczności do zwyczajnych nie należą także. Długo zastanawialiśmy się nad tym, co będzie w tym roku… Jak, w tej rzeczywistości, uczcić święto, które przecież wszyscy chcemy szczególnie zaznaczyć?
Może warto przekazać Uczniom klas pierwszych, że poznawanie tradycji, historii, w tym historii regionu, to ważny filar naszej edukacji. Każdego roku, w jakiś wyjątkowy sposób, zaznaczamy w kalendarzu szkolnego życia, obchody Święta Niepodległości. Był rok, gdy klasy gimnazjalne tańczyły poloneza na nowobytomskim rynku; że przygotowaliśmy widowisko taneczne „A to Polska właśnie”; na szkolnym boisku ustawialiśmy, tzw. ”żywą flagę”; do zgłębienia wiedzy zawsze zaprasza gazetka tematyczna, przypominająca wielkie postacie walk o niepodległość.
Były lata, gdy ,nasi uczniowie poruszali kwestie powstań śląskich w Olimpiadzie Wiedzy o Górnym Śląsku; były wystawy prac plastycznych, zdjęć, instalacji. Były turnieje debat oksfordzkich poświęcone zagadnieniom patriotycznym.
Były konkursy literackie, recytatorskie, wokalne, a wszędzie słychać było ton przeszłości, dumy narodowej i pamięci. Były lata poznawania kultury różnych polskich regionów; odwiedzali nas wybitni goście, którzy słowo Polska ukazywali na wiele różnych i zawsze pięknych sposobów. Spotykaliśmy się ze świadkami historii, pamiętającymi czasy, gdy niepodległość była marzeniem.
Od kilku lat, co roku, przygotowujemy wielkie widowisko, które wystawiane jest dla uczniów naszej szkoły, dla uczniów innych rudzkich placówek, dla młodzieży w Katowicach, dla odbiorców, którzy w domach kultury, w szkołach, kościołach, gromadzą się po to, by przypomnieć sobie chwile ważne w budowaniu tożsamości.
W ubiegłym roku, jako efekt innowacji pedagogicznej, wystawiliśmy spektakl
„To tu rodziła się Polska”. Widowisko to zostało odebrane przez ponad tysiąc pięćset osób i zebrało wyjątkowe recenzje.
A dziś? Co dziś możemy zrobić? W dobie zdalnego nauczania, izolacji, kwarantanny i czasu tak trudnego dla całego świata, jest coś, co czynimy. Na chwilę zdejmujemy maseczki, stajemy do hymnu i to jest ta wyjątkowa chwila – tajemniczy łańcuch pokoleń. Chwila dla.. Niepodległej.
„Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią się im płaci…”Wisława Szymborska
ePUAP: | Elektroniczna skrzynka podawcza – ePUAP: (Identyfikator w ePUAP)
IILOMorcinek |